Управління освіти та культури Берегівської міської ради

 

Просвітницька робота

Сім відповідей на запитання про діяльність ІРЦ

Забезпечити якісний психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами допоможе інклюзивно-ресурсний центр. Яка специфіка його роботи? Хто може до нього звернутися? Чим ІРЦ відрізняється від закладу дошкільної освіти з інклюзивними групами?

Чому слід звертатися до ІРЦ?

Діти з порушеннями психо-фізичного розвитку мають отримувати якісну освіту та соціальну адаптацію в умовах інклюзивної освіти. Для цього слід об’єднати зусилля різних державних і громадських структур, батьків та інших зацікавлених сторін. Саме інклюзивно-ресурсні центри (ІРЦ) спрямовані забезпечити права на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти дітей, які мають особливі освітні потреби (далі — діти з ООП). Адже для них слід адекватно змінити та адаптувати умови навчання. Під час навчання таких дітей треба враховувати їхні психофізіологічні можливості.

 

Як і коли батькам слід звертатися до ІРЦ?

Батьки можуть прийти на консультацію до фахівців ІРЦ за власним бажанням, якщо непокояться за свою дитину. Також батьки приходять на консультацію за рекомендацією лікаря або ж дослухаються до думки соціального працівника, психолога чи вихователя.

Спершу батьки можуть проконсультуватися з приводу своїх тривог. У разі потреби фахівці ІРЦ проведуть комплексну багатопрофільну оцінку розвитку дитини.

 

Якщо дитина має тяжкі порушення психофізичного розвитку і їй встановлено медичний діагноз, педагоги закладу дошкільної освіти (ЗДО), який вона відвідує, так само, як і фахівці ІРЦ, мають роз’яснити батькам важливість такої багатопрофільної оцінки в ІРЦ. Це допоможе надати якісну психолого-педагічну допомогу дитині, адекватно організувати супровід її розвитку, а також забезпечити підтримку батькам.

Чи потрібне направлення до ІРЦ?

Ні. Кожен з батьків, що має дитину з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років, може звернутися по допомогу до ІРЦ за місцем проживання.

 

Хто допоможе батькам зорієнтуватися?

Нині батьки дітей з ООП, зокрема з інвалідністю, мають доволі широкий вибір закладів та спеціалістів, які надають медичні, психологічні, психолого-педагогічні та освітні послуги таким дітям. Допомогти батькам зорієнтуватися у цьому розмаїтті та зробити правильний вибір найліпше можуть фахівці ІРЦ, а також практичний психолог ЗДО.

 

Чи однакові послуги надає ЗДО та ІРЦ?

ЗДО загального типу, в якому відкрито інклюзивну групу, має недостатню кількість фахівців того чи того профілю, потрібного дитині з певною нозологією.

Тож ЗДО загального типу здебільшого не можуть надавати якісні та адекватні послуги всім дітям з ООП. Колектив фахівців ІРЦ, натомість, забезпечує комплексну психолого-педагогічну допомогу. Адже до штату входять: вчителі-логопеди та вчителі-дефектологи, практичні психологи, вчителі лікувальної фізкультури тощо.

 

Чи є навчання першочерговим в інклюзивній освіті?

Провідне завдання інклюзивної освіти — розвиток навичок і вмінь дитини з ООП. Така спрямованість інклюзивної освіти допомагає підвищити академічний, соціальний, емоційний та фізичний потенціал дитини, поліпшити її навички самодопомоги. Тож навчання — не першочергове завдання інклюзивної освіти.

 

 

 

Чи може педагог звернутися до ІРЦ?

Фахівці ІРЦ можуть консультувати та інформувати педагогів ЗДО, у яких навчають та виховують дітей з ООП. Тож якщо педагог дезорієнтований і не знає, як спілкуватися з дитиною, як організувати свою роботу відповідно до її потреб і можливостей, він може звернутися до ІРЦ. Фахівці ІРЦ, зокрема, проконсультують щодо того, як адаптувати й модифікувати навчання та освітній простір, які методи роботи слід обирати відповідно до освітніх потреб конкретної дитини.