28 березня 2019 року міністр освіти і науки України Лілія Гриневич відвідала Закарпатську область
Основна мета чергової поїздки – це підбиття підсумків роботи чотириденного мовного табору з підготовки до ЗНО з української мови та літератури для випускників закладів освіти з навчанням угорською мовою.
Як уже повідомлялось раніше, Міністерство освіти і науки України спільно з ГО „Освіторія” та GoGlobal (за фінансового сприяння проекту „Фінська підтримка реформи української школи” та Європейського Союзу) провели для понад 200 випускників шкіл з навчанням угорською мовою весняний мовний табір під назвою „БомбеЗНО”, у якому упродовж чотирьох днів, з 25 по 28 березня, учні проходили експрес-курс підготовки до ЗНО з української мови та літератури.
Загалом цьогоріч в області весняні мовні табори працювали на базі Карачинського ліцею для учнів Виноградівського району (62 особи), для учнів Берегівського району – на базі Яношівської ЗОШ І – ІІІ ступенів (69 осіб), Ужгородського району – на базі Великодобронської ЗОШ І – ІІІ ступенів (70 осіб).
Лілія Михайлівна відвідала мовний табір у Великодобронській загальноосвітній школі І – ІІІ ступенів Ужгородської районної ради (угорська мова навчання, керівник Кантор Й.Й.). Спілкування з учнями та вчителями, які працювали у мовному таборі, засвідчило результативність такої роботи. Адже в її основі – цікаве і змістовне навчання за допомогою лайфхаків, ігрових форм, роботи в групах, інших сучасних прийомів тощо.
Задоволені як вчителі, так і учні. Адже, крім знань, практичних навичок аналізувати складність тестових завдань і працювати з ними, учасники мовного табору вчилися прийомам психологічного налаштування в різних ситуаціях та умінню комунікувати. Учні знайшли собі друзів та однодумців, з якими корисно і цікаво проводили час.
Найкращим учителям України, відібраним на конкурсній основі, вдалось створити позитивний інтелектуальний імідж і допомогти дітям повірити у власні сили при вивченні української мови.
Красномовним свідченням цього є допис у соціальних мережах одного з учнів наступного змісту: „Уявіть собі пустелю… А в ній іскру світла, що то з’являється, то згасає. А потім все починається знову… Цей проект – те світло…”Організатори пілотного проекту пообіцяли сприяти налагодженню систематичної роботи організації мовних таборів для учнів закладів освіти з мовами національних меншин. У рамках зазначеного на базі Великодобронської ЗОШ І – ІІІ ступенів проведено прес-конференцію міністра освіти і науки України Лілії Гриневич, членів організації GoClobal та учителів, задіяних до реалізації проекту. Запрошеними учасниками конференції були також учні мовного табору, який працював на базі цього закладу, трудовий колектив школи та учителі української мови і літератури шкіл з навчанням угорською мовою Ужгородського району. |
Відповідаючи на запитання журналістів, Лілія Михайлівна наголосила, що Закарпатська та Чернівецька області були обрані для реалізації проекту „БомбеЗНО” за результатами тестування попередніх років і завданням було швидко, з використанням сучасних методик та прийомів підготувати учнів до написання сертифікаційної роботи з української мови та літератури з тим, щоб покращити не тільки результати ЗНО, а й збільшити шанси учнів реалізувати себе і продовжити навчання у закладах вищої освіти України.
Мала можливість міністр освіти і науки ознайомитись із реалізацією Концепції „Нова українська школа” у Великодобронській ЗОШ І – ІІІ ступенів та Ужгородській ЗОШ І – ІІІ ступенів № 8 (директор Мигалина Л.І.). і побачити створений освітній простір у трьох перших класах закладу з навчанням угорською мовою та чотирьох класах з українською мовою навчання.
Зокрема, цьогоріч в області докладено багато зусиль для того, щоб 1 вересня першокласники усіх закладів освіти незалежно від того, якою мовою навчаються і де розташовано школу, мали всі необхідні умови для навчання не лише за новим змістом, а й у нових умовах. Мова йде саме про створення нового освітнього середовища. Одномісні мобільні парти, мультимедійний комплекс чи інтерактивна дошка (панель), багатофункціональний пристрій та ламінатор для роботи вчителя, планшети для дітей, дидактичні матеріали, м’який інвентар – це далеко не повний перелік обладнання та засобів, що були придбані за рахунок фінансування з різних джерел для кожного закладу освіти з тим, щоб створити у кабінеті початкової освіти навчальні осередки.
Зустрілась головна освітянка нашої держави із тренерами Нової української школи Закарпатської області. За чаєм із перших вуст звучали змістовні „за” і „проти” реформування освітньої галузі. Приємно констатувати, що учасники зустрічі, а це вчителі-практики, методисти, заступники директорів шкіл, схвально сприйняли впровадження реформ.
Лілія Михайлівна наголосила, що зміни не відбуваються одразу. І роль тренера – допомогти змінити систему і втілити в життя нові ідеї, вселити віру і підтримати інших на шляху до успіху. Довіра – це те, на чому повинні базуватися стосунки як в учнівському і педагогічному колективі, так і у взаємовідносинах педагогів і суспільства.
Зі свого боку вчителі розповіли, як використовують нове обладнання, опановують і застосовують сучасні навчальні методики, що підвищують якість навчання дітей і роблять уроки більш цікавими, поділилися, наскільки виправданим і результативним є додавання в уроки елементів гри та викладання інтегрованих курсів, навчання за допомогою LEGO тощо.
Про різні форми підвищення фахового рівня вчителів, про навчання сучасним методикам, про подолання скепсису серед окремих педагогів та батьків у питаннях реформування освітньої галузі розповіли працівники методичних служб.
У ході невимушеного спілкування тренери також розповіли про моделювання навчальних ситуацій і пошук учнями креативних рішень для їх вирішення.
На думку Лілії Михайлівни, лише відкрита та системно налагоджена робота тренерів, розуміння необхідності змін і підтримка їх з боку керівника школи, допомога та сприяння з боку батьків дають можливість втілити передбачені реформою кроки в життя. І в Закарпатській області таку співпрацю налагоджено, і вона дає результат.
Йшлося і про підручники, які нині використовують педагоги у 1 класах. Яскраві, змістовні, вони допомагають реалізувати завдання, що стоять перед вчителем, а в учнів викликають цікавість і бажання дізнаватися про щось нове, дозволяють їм опановувати матеріал легко і просто.
Ужгородська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 8 є одним із чотирьох закладів освіти області, що беруть участь у пілотному проекті з упровадження нового Державного стандарту початкової освіти.
У рамках візиту було записано й інтерв’ю Лілії Гриневич на телеканалі „М – Студіо”, у якому міністр ще раз окреслила напрямки освітньої реформи та очікування від її упровадження, розповіла про виконання Міністерством поставлених завдань та перспективи, зупинилася на викликах, що стоять перед галуззю, на подальшому розвитку освітніх ініціатив.
За підсумками робочої поїздки схвальною була оцінка з боку міністра роботи освітньої галузі області у проекті упровадження нового Державного стандарту початкової освіти, створення у закладах освіти освітнього середовища та підходів до реалізації Концепції „Нова українська школа”, загалом створення умов для здобуття якісної освіти.