Управління освіти та культури Берегівської міської ради

 

«Ігри». 9 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації

30 жовт. 2018
«Ігри». 9 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації

Мабуть, кожний дорослий, якщо й не читав книги Еріка Берна, то, принаймні, точно чув їх назви – «Люди, які грають в ігри» та «Ігри, в які грають люди». Для дорослих гра – форма взаємодії з оточуючими, в ній є свої закони та правила, яких кожен має дотримуватися.
Дитячі ігри – це також не просто забавки! Якщо у дорослому світі гра є формою взаємодії, то у дітей, крім цього, гра є своєрідним засобом пізнання навколишнього світу. Граючись, діти вчаться взаємодіяти між собою, дізнаються нову для себе інформацію чи удосконалюють існуючі навички, вчаться дотримуватись певних правил, пізнають насолоду від перемоги та отримують досвід поразок.
За Модельною навчальною програмою для першачків НУШ саме темі ігор присвячений дев. Редакція освітнього проекту «На Урок» традиційно підготувала добірку додаткових матеріалів до опорної Модельної програми, які стануть у пригоді вчителям першокласників НУШ.

Усвідомлюємо важливість дотримання правил

Будь-яка гра передбачає дотримання певних правил для досягнення мети – перемоги. Як навчити дітей тому, що дотримання узгоджених правил має визначальне значення?

Зарубіжний досвід

Скористайтесь досвідом одного з найцікавіших освітніх закладів світу – бразильської школи Lumiar, учні якої беруть активну участь у керуванні школою поряд із дорослими. Так, на щотижневих зборах школярі можуть більшістю голосів прийняти будь-який закон. Однак існує умова – щонайменше тиждень він має обов'язково всіма виконуватись.

Отже, якщо раптом виявляється, що школярі прийняли якесь безглузде правило (наприклад, що-небудь на кшталт «можна бити один одного по голові»), – їм доведеться пожити тиждень із цим правилом і відчути на собі всі його наслідки. А за тиждень вони матимуть можливість осмислити те, що відбулося, обговорити на загальних зборах і ухвалити адекватний закон.

Це дає змогу виховувати з дитинства відповідальність за прийняті рішення, усвідомлення важливості існування правил у суспільстві.

Як в умовах нашої школи виробити у першачків чітке розуміння важливості дотримання правил у повсякденному житті, у школі та під час гри з друзями? Пропонуємо такі психологічні ігри:

Вправа «Навіщо існують правила?»

Принцип: Запропонуйте школярам зіграти разом в певну командну гру, розкажіть про правила. А після гри зберіть учнів усіх разом, попросіть сісти колом та обговоріть, хто порушував правила, навіщо це робилось і чи можна було якось досягти мети без цього. Запропонуйте школярам висловити власну думку, що б було, якби у грі не було жодних правил, чи мала б вона сенс.

Вправа «Власний досвід»

Принцип: Запропонуйте школярам разом придумати інструкцію щодо дотримання послідовності дій у певній життєвій ситуації. Наприклад, інструкція про те, як зранку зібратися до школи. Обговоріть, які наслідки може мати порушення цих правил.

Вправа «Наш клас»

Принцип: Запропонуйте учням разом створити добірку правил поведінки у класі, обговоривши необхідність кожного пункту та наслідки від його порушення. Однак згодом учитель обов'язково має слідкувати, щоб усі учні виконували всі прийняті правила. В іншому випадку така інструкція не матиме жодного сенсу.

Діагностуємо причини болісного сприйняття поразки у грі

Результат більшості ігор – перемога чи поразка. Перемога надихає та окриляє, тому вона завжди жадана. Однак, інколи буває і поразка. І це нормально, але не всі діти сприймають поразку спокійно й адекватно. В чому причина болісного сприйняття і чи можна якось на це вплинути?

Як зазначають психологи, діти і дорослі болісно переносять власну поразку частіше за все через вроджений перфекціонізм або низьку самооцінку. Як розібратися в причинах та відповідно корегувати поведінку дитини відповідно до цього?

Діагностика самооцінки за допомогою методики «Драбинка» (автор В.Г.Щур)

Завдяки цій методиці можна визначити особливості самооцінки дитини (загальне ставлення до себе) та її уявлення про те, як оцінюють її інші.

Інструкція: Намалюйте на дошці сходинки та поясніть сенс малюнка таким чином: якщо б усіх дітей розсадити по сходах, то на трьох верхніх сходинках опиняться хороші діти: розумні, добрі, сильні, слухняні – чим вище, тим кращі (покажіть: «хороші», «дуже хороші», «найкращі»). А на трьох нижніх сходинках опиняться погані діти – чим нижче, тим гірші («погані», «дуже погані», «найгірші»). На середній сходинці –діти не погані й не хороші.
Роздайте дітям роздруківку цього малюнка, попросіть зобразити чоловічка-себе на будь-якій сходинці та попросіть пояснити, чому саме кожен з них обрав саме таку сходинку. А потім попросіть кожного учня на своєму аркуші намалювати чоловічка-себе на сходинці, яку б, на їхню думку, обрала для них, наприклад, власна мама.

Ключ до тесту можна знайти тут.

Методика «Дерево» (автори: Дж. і Д. Лампен)

Цікавий тест, завдяки якому можна зрозуміти рівень самооцінки дитини, виявити причини проблем у спілкуванні та з'ясувати, наскільки адекватно малюк сприймає себе в суспільстві.
Інструкція: Кожен учень отримує аркуш із зображенням дерева, на якому розташовані фігурки чоловічків.

Запропонуйте школярам розглянути малюнок і обвести червоним олівцем того чоловічка, який нагадує їм себе. Після цього взяти зелений олівець та обвести чоловічка, на чиєму місці їм би хотілося знаходитись.

Ключ до тесту можна знайти тут.

Корекція самооцінки школярів
Досить часто діти, які мають занижену самооцінку, входять в групу з підвищеною тривозністю. Вони з острахом беруться за нове складне завдання, хворобливо сприймають критику від оточуючих, у всіх невдачах звинувачують тільки себе. Такі діти, як правило, частіше за інших піддаються маніпулятивному впливу, а саме булінгу, з боку дорослих і однолітків. Тому, якщо ви помітили, що окремі учні мають низьку самооцінку, необхідно підвищувати її за допомогою спеціальних вправ.

Вправа «Закінчи речення»

Принцип: Запропонуйте учням зіграти в м'яч та трошки розповісти про себе.

Попросіть школярів продовжити речення, яке почнете ви. Кидаючи мяч, вчитель промовляє початок речення (наприклад, «Я вмію», «Я можу», «Я цікавлюся» тощо), яке учень має закінчити, розказавши про себе.

Кожен початок речення можна повторювати кілька разів, щоб дитина усвідомила, як багато вона всього вміє, над чим зазвичай не замислюється, але ж колись вона цього навчилася!

Вправа «Скарбничка досягнень»

Запропонуйте кожному учню зробити скарбничку власних досягнень. Для цього можна взяти будь-яку коробку чи банку та оформити її на власний смак – додати візерунки, обклеїти наліпками, розмалювати фарбами тощо.

Принцип: Запропонуйте кожному школяреві ввести для себе обов'язкове правило: щовечора кидати у скарбничку одну чи кілька записок, на яких фіксувати свої досягнення протягом поточного дня. Успіхи не обов'язково мають бути значними, наприклад, «Сьогодні я вперше написав домашнє завдання без помарок» тощо. Важливо, щоб навіть у найневдалішому дні дитина могла знайти щось хороше та значиме для себе. Адже успішна та впевнена у собі людина зростає на маленьких досягненнях і перемогах!

Звертатися до вмісту скарбнички якрайкраще тоді, коли дитині здається, що перед нею труднощі, які вона не здатна перебороти, або в періоди, коли дитина ставиться до себе надто критично, сприймаючи себе в чомусь невдахою.

Такий прийом буде корисним не тільки учням, але й не завадить використати вчителю, щоб уберегти себе від професійного вигорання.

Вчимося програвати і сприймати невдачі правильно
Лідерські якості – це, звісно, добре, але лідером не можна стати без уміння гідно програвати. Як переконати дитину, що програвати не тільки нормально, але й життєво необхідно? Пропонуємо поради, яких варто дослухатись як батькам, так і вчителю.

1. Проаналізуйте, за що ви хвалите дитину. Важливо звертати увагу дитини не стільки на результат, скільки на її жагу до перемоги та докладені зусилля!
2. Навчіть вигравати, перш за все, у себе самого. Спробуйте пояснити дитині, що найсильніший конкурент, якого треба перебороти – це ти сам вчорашній! Навіть саме слово «перемога» означає «пере-могти», тобто вийти за межі можливого, за рамки того, що міг зробити раніше!
3. Акцентуйте увагу дитини на отриманні насолоди від процесу, а не від результату! Адже гарна гра вартує більше, ніж легка перемога. І яка різниця хто виграв, якщо сама гра була захопливою і цікавою!
4. Обговорюйте поразку та наголошуйте на отриманому досвіді. Обговоріть, чому, на думку малюка, він програв, які уроки з поразки можна винести, що зробити, аби наступного разу показати кращий результат.
5. Допоможіть дітям засвоїти просту істину: неможливо чогось навчитися, не наробивши помилок. Зазначте, що програш показує слабкі сторони та тим самим мотивує до перемоги. Поясніть, що програш, якщо зробити правильні висновки, – це сходинка до тріумфу!
6. Навчіть вітати переможця та радіти успіхам інших. Поговоріть з дитиною про те, що переможець заслуговує на повагу. Це дозволить дитині адекватно оцінювати ситуацію та результати, а у подальшому допоможе вирости і стати хорошим другом. Така дитина виросте і навчиться досягати своїх цілей сама, не ставши при цьому заздрісною або озлобленою на весь світ людиною.
7. Налаштовуйте на конструктив! Якщо дитина надто засмутилась та влаштувала істерику, пригорніть її, скажіть, що розумієте її емоційний стан. А коли дитина трошки заспокоїться, запитайте, як на її думку, чи може її плач якось вплинути на ситуацію, поліпшивши її.

А як ви вчите дітей гратися, перемагати та бути переможеними? Які ігри полюбляють більше за все ваші діти? Зараз у Бібліотеці освітнього проекту «На Урок» понад 200 розробок, присвячених різноманітним тематичним іграм, які будуть цікавим і корисним доповненням навчально-виховного процесу. А які напрацювання на цю тему є у вас? Діліться досвідом з колегами, додавайте власні матеріали до Бібліотеки освітнього проекту «На Урок». Творімо школу майбутнього разом!

Корисні матеріали до дев'ятого тижня НУШ з Бібліотеки «На Урок»
ТемаНУШ тиждень №9 «Ігри». Урок №2 Урок- змагання «У які ігри грали наші батьки, бабусі, дідусі, прабабусі, прадідусі?»
АвторСавельєва Жанна Георгіївна
Про матеріал: Детальна розробка інтегрованого уроку за Модельною навчальною програмою до Дев'ятого тижня 1 класу НУШ.

ТемаРанкова зустріч до тижня «Ігри»
АвторШевчук Дарія Юріївна
Про матеріал: Авторська розробка до організації ранкових зустрічей протягом 9 тематичного тижня НУШ.

ТемаЧому нам цікаво разом? Вправа «Веселка захоплень». Нова українська школа
АвторШаповалова Світлана Володимирівна
Про матеріал: Цікава вправа, що дозволяє у формі гри розповісти про власні захоплення однокласникам та об'єднатися у групи відповідно до інтересів.